Ahhoz, hogy felkészüljünk arra, mire számíthatunk a jövőben, érdemes megvizsgálni a már ma is látható tendenciák lehetséges következményeit.
Bemutatunk 3 olyan trendet, ami valószínűleg meghatározó lesz a következő években, és 2030-ban is befolyásolja majd azt, hogy milyen csomagolóanyagot kapnak élelmiszereink!

1. A papír reneszánsza 

A környezettudatos fogyasztó elzárkózik a műanyag csomagolástól, helyette a megújuló és újrahasznosítható anyagokat választja. A műanyagot számos módon lehet fenntarthatóbb anyagokkal helyettesíteni, és az egyik legígéretesebb a papír. A papír csomagolóanyag a reneszánszát éli: ma már a műanyag zsugorfólia is helyettesíthető papírral, amit pár évvel ezelőtt még el sem tudtunk volna képzelni! 
 

A papír tehát egyre több területen betör a csomagolóanyagok piacára éppen azért, mert
egyre több vásárló részesíti előnyben. Mi lenne, ha a jövőben a legtöbb fogyasztó így
cselekedne? 

Az élelmiszeripar számára fontos, hogy meggyőzze a fogyasztókat, hogy jó döntést hoznak, ezért az élelmiszercsomagolásnak is elsősorban környezettudatosnak kell lennie, mind a felhasznált anyagok mennyisége, mind a felhasznált anyagok típusa tekintetében. Ez fantasztikus lehetőség a papír számára. 

Egy tényezőről azonban nem szabad megfeledkeznünk. Az élelmiszercsomagolásban használt műanyagok csökkentésére és helyettesítésére irányuló erős nyomás az elmúlt években új csomagolási megoldásokat eredményezett, amelyek közül nem feltétlenül mindegyik a jobb megoldás, ha például az újrahasznosíthatóság szempontjából gondolkodunk. Ideális esetben az összképet kellene figyelembe venni, ami ma sok esetben elmarad.

2. Mindent a kényelemért 

Ma a fogyasztók számára az élelmiszercsomagolás egyik legfontosabb jellemzője a praktikum. Mivel a hétköznapi élet egyre zsúfoltabb, a tempó egyre gyorsabb, a kényelem különösen fontossá válik, és a siker érdekében az élelmiszeripar arra összpontosít, hogy minél gördülékenyebbé tegye a termékek értékesítését. 

A pandémiával különösen nagy figyelem irányult az online vásárlásokra, hiszen a legtöbb fogyasztó a fizikai hely felkeresését problematikusnak érezte. A járvány elmúlt, a tendencia azonban velünk maradt. A kiszállítások kihívásait megoldották, és az élelmiszereket és a kapcsolódó szolgáltatásokat – az online élelmiszervásárlástól kezdve a rendkívül személyre szabott vendéglátóipari vállalkozásokig mindent – az otthoni ajtóig szállítják. Minden kiskereskedőnek van applikációja, és minden étterem része egy ételkiszállítási platformnak. 

A csomagolásnak ennek megfelelően egyszerűnek és funkcionálisnak kell lennie, illetve minimális gondolkodást és erőfeszítést igényel a fogyasztó részéről. Könnyű, hordozható és újrazárható, célja a könnyű szállítás és használat biztosítása. Továbbá, mivel minden gramm súly növeli a szállítási költséget, a csomagolásnak a lehető legkönnyebbnek kell lennie, miközben a szállítás során is védelmet kell nyújtania a termékeknek. 

Amikor az élelmiszereket online vásárolják, nem pedig az élelmiszerboltok polcain, az élelmiszercsomagolásnak nem feltétlenül kell olyan vonzónak lennie. Ez a tendencia a kényelmet és a szállítási megoldásokhoz való tökéletes alkalmazkodást helyezi előtérbe, és ezen a téren keres innovációkat.

3. Az előírásoknak való megfelelés 

Azt már ma is látjuk, hogy az élelmiszeripari csomagolás egyre több előírásnak kell megfeleljen, és ez a tendencia valószínűleg nem fog visszaszorulni a következő időszakban sem. Mind az élelmiszeripar, mind az élelmiszer-csomagolóanyagok szigorúan szabályozottak, és a cél, hogy a környezetet minél kevesebb terhelés érje. Az élelmiszermárkákat és a csomagolóanyag-gyártókat a fogyasztói preferenciák helyett itt a szabályozási nyomás vezérli, és a teljes élelmiszer-értéklánc szereplői ugyanabba az irányba húznak. 

A szabályzások egyre inkább kiszorítják az egyszer használatos műanyagokat, illetve a hulladékokra vonatkozó szabályozás is szigorodik. Az élelmiszerek túlcsomagolása már a múlté, és az egységcsomagolású termékek számára sincs kegyelem. Ehelyett a tartós és újrafelhasználható csomagolások válnak általánossá pl. az ételkiszállításban.

A hangsúly a praktikumra és a funkcionalitásra helyeződik, amelyek például segítenek az élelmiszerek hosszabb ideig történő megőrzésében, ugyanakkor a csomagolás kevesebb anyagot és kevesebb anyagkombinációt tartalmaz.

A Green Uniotechnél nyitottak vagyunk a csomagolóipar újdonságaira, és minden ügyfelünknek segítünk, hogy olyan csomagolóanyagokat választhasson, amelyek megfelelnek a kor követelményeinek, ugyanakkor az adott vállalkozás érdekeit is maximálisan szem előtt tartjuk. Ha csomagolóanyagot keres a termékei számára, egyeztessen kollégáinkkal, kérjen időpontot személyes vagy telefonos tanácsadásra!